BORGERINDDRAGELSE I FORBINDELSE MED DEN STRATEGISKE HELHEDSPLAN

I morgen skal Økonomiudvalget vurdere om den reviderede process for borgerinddragelse i forbindelse med den Strategiske Energiplan er tilfredsstillende.

Og jeg vil gerne starte med at sige, at vi er glade for at se, at man nu ønsker at inddrage borgerne tidligere i forløbet end man oprindeligt havde lagt op til. Det er vigtigt, at lytte til de mange gode innovative ideer, som vi som borgere kan bidrage med, og vi er glade for, at se, at man forsøger dette.

Vi læser med glæde i dagsordenen at:

“Da planen gælder hele Holbæk Kommune og samtidig forventes at sætte en ambitiøs retning for fremtidens generationer, lægges der op til, at alle interesserede kan deltage ligeværdigt. Det betyder med andre ord, at der ikke er bestemte foreninger eller borgere der tillægges særlig indflydelse.”

Derfor er det også med stor forundring, at vi i samme indstilling kan læse, at der er særlige “interne” møder med strategiske samarbejdspartnere – som alle er virksomheder eller personer med særlige økonomiske interesser i udfaldet af en Strategiplan – ligesom de samme samarbejdspartnere skal være en del af en følgegruppe.

Det er da netop at give særlige foreninger og borgere særlig indflydelse – og hvordan kan man alene betragte virksomheder eller personer med (økonomiske eller forretningsmæssige) interesser i udfaldet af Strategiplanen som Strategiske Samarbejdspartnere?

Og hvorfor har man ikke inviteret uvildige forskere, universiteter, eller foreninger med speciale i grøn omstilling med i gruppen af Strategiske Samarbejdspartnere?

Hvorfor er det alene virksomheder som Fors, Argo, Landmænd, Ørsted og SEAS, som forvaltningen betragter som Strategiske Samarbejdspartnere. Og hvordan hænger det sammen med en formulering som: “Det betyder med andre ord, at der ikke er bestemte foreninger eller borgere der tillægges særlig indflydelse.”

Jeg har svært ved at se, hvor den oprigtige og ærlige borgerinddragelse ligger i denne revurdering, når man samtidig nedsætter særlige grupper, som alene baseres på borgere, virksomheder og grupperinger med en særlige økonomisk interesse i udfaldet.

Derfor håber vi, at Økonomiudvalget beder Forvaltningen om at sikre, at der ikke er særlige grupper, virksomheder eller borgere, der får en sær-status. Det vækker minder om de sager, hvor udviklere eller andre med særlige interesser, har haft en væsentlig subjektiv indflydelse på planlægningen i Holbæk Kommune.

Meningen med en Strategisk Helhedsplan er, at den udarbejdes objektivt og uden særlig indflydelse fra særlige interessegrupper – og det er bestemt ikke det, Forvaltningen nu indstiller. Her ligges igen op til, at man varetager særlige grupper/virksomheders interesser – vi havde håbet på, at man virkelig mente det, da man ønskede at lave en god og objektiv process.